Części do koparek – które psują się najczęściej?

Koparka, jak każde inne urządzenie mechaniczne, z upływem czasu ulega powolnemu zużyciu, a jej poszczególne podzespoły wcześniej czy później odmawiają posłuszeństwa. Sprawdzamy, które elementy koparek ulegają najczęściej awariom.

Trudne warunki pracy to częste uszkodzenia

Koparka to rodzaj maszyny budowlanej przeznaczonej do wykonywania różnego rodzaju robót ziemnych. Podstawowym zadaniem koparki jest oddzielenie urobku od gruntu, a następnie przeniesienie go na środki transportu lub na wyznaczone miejsce składowania. Koparka może pełnić również funkcję maszyny przeładunkowej. Stosuje się ją najczęściej w sektorze budowlanym, transportowym oraz górniczym.

Koparka to skomplikowane urządzenie mechaniczne składające się z co najmniej kilkuset części, z których każda może ulec usterce. Niestety, im koparka jest starsza, tym awarie mogą zdarzać się coraz częściej, i nawet regularna, szczegółowa konserwacja całego osprzętu na dłuższą metę nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Co więc psuje się najczęściej?

części do koparek

Koparka

Mechanizm gąsienicowy

Zdecydowanie elementem mechanicznym ulegającym najczęstszym awariom są gąsienice do koparek, których usterki to prawie 1/5 wszystkich uszkodzeń mechanicznych urządzenia. Awarie mechanizmu gąsienicowego wynikają głównie z przyczyn eksploatacyjnych. Szczególnie podatne na zużycie są gąsienice gumowe do koparek, które przy dużych obciążeniach dynamicznych, trudnych warunkach tribologicznych, a także w wyniku niekorzystnego oddziaływania podłoża ulegają szybkiej degradacji.

Jednostka napędowa

Kolejnym elementem ulegającym częstym awariom jest serce koparki, czyli silnik. Usterki bywają różne, poczynając od uszkodzenia tłoków, wycieków płynów chłodniczych i oleju, poprzez pęknięcie pierścieni tłokowych, zatarcie łożyska korbowego, uszkodzenie turbiny, na zatarciu całego silnika kończąc. Silnik w koparce, podobnie jak w innych pojazdach mechanicznych, powinien być regularnie i skrupulatnie serwisowany, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z naprawą, które niejednokrotnie są dość pokaźne.

Układ chłodzenia oraz elektryka

Typową usterką występującą w maszynach budowlanych jest awaria układu chłodzenia. Jest to system, o który należy szczególnie dbać i regularnie sprawdzać pod względem zużycia jego elementów, np. wentylatora lub pompy wody. Innym systemem podatnym na uszkodzenia zazwyczaj w okresie zimowym jest układ elektryczny. Niskie temperatury oraz wilgoć są dla niego zabójcze. Należy regularnie kontrolować czy w wiązkach instalacji nie ma luźnych i nieosłoniętych przewodów, a także czy wtyczki nie są przetarte lub nasiąknięte wilgocią.

Unikajmy nieautoryzowanych serwisów

Częstym błędem popełnianym przez właścicieli sprzętu budowlanego jest jego serwisowanie w nieautoryzowanych punktach technicznych. Wówczas gwarancja od producenta na elementy silnika oraz gąsienice do maszyn budowlanych nie pokryje kosztów związanych z naprawą. Ponadto niewykwalifikowani mechanicy mogą narobić więcej szkód w mechanice pojazdu niż miał on przed wizytą w takim serwisie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.