Budowa i usterki układu kierowniczego w samochodzie

Układ kierowniczy to jeden z absolutnie najważniejszych układów w każdym samochodzie. To dzięki niemu pojazdem można, jak sama nazwa wskazuje, kierować, a bez niego obyłoby to bezwzględnie niemożliwe. Bez wątpienia układ kierowniczy odgrywa również kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa jazdy, czyniąc to oczywiście do spółki z hamulcami.

Jak wszystkie podzespoły, również poszczególne części układu określanego jako kierowniczy są narażone na różnego rodzaju uszkodzenia. Szczególnie niebezpieczne są w tym kontekście nierówności i dziury na drodze oraz wilgoć czy zmiana temperatury.

Budowa układu kierowniczego

Najważniejsze elementy całego układu kierowniczego to: przekładnia kierownicza, mechanizm zwrotniczy oraz kolumna kierownicza. O ile pierwsze dwie części są dobrze znane kierowcom, o tyle kolumna kierownicza już niekoniecznie. Jest to element składający się z dwóch części, przypominający wał biegnący od kierownicy w dół. W komorze silnika łączy się on ze wspomnianą przekładnią. Nie bez powodu konstrukcja kolumny kierowniczej jest dwuczęściowa. Stanowi to swego rodzaju zabezpieczenie. Jeżeli bowiem dojdzie do wypadku, przeważnie kolumna ulegnie złamaniu w miejscu łączenia, co w pewnych sytuacjach może uratować kierowcę i jego pasażerów.

kolumna kierownicza

Jeżeli chodzi o przekładnie, obecnie w samochodach stosowane są przede wszystkim modele zębatkowe, zwane również maglownicami. Są one ułożone poziomo w stosunku do kolumny kierownicy. Znaleźć je można przede wszystkim w samochodach z napędem na przednią oś. W autach z napędem na tylną oś stosuje się raczej przekładnie ślimakowe czy globoidalne. Ostatnim elementem układu kierowniczego jest mechanizm zwrotniczy. To zespół części, które łączą koła z przekładnią, dzięki czemu manewry kierownicą powodują ruchy kół, a nie tylko wywołują nic nie znaczącą sekwencję ruchów poszczególnych podzespołów układu kierowniczego.

Popularne usterki układu kierowniczego

Układy kierownicze mogą oczywiście ulegać różnego rodzaju awariom. Przeciętny użytkownik samochodu może mieć jednak problem z rozpoznaniem rodzaju usterki, gdyż objawy często bywają niespecyficzne. Szarpanie w czasie skręcania i drgania kierownicy mogą oznaczać np. zapowietrzenie całego układu. Równie dobrze może być to sygnał, że uszkodzeniu uległa pompa wspomagania. Natomiast jeśli w czasie dynamicznego obracania kierownicą odczuwana jest nierównomierna siła wspomagania, może być to skutkiem zbyt niskiego poziomu oleju, bądź kiepskiego stanu przewodów ciśnieniowych. Ponadto mogło dojść do zużycia się końcówek drążków kierowniczych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.